Orientering om forrentning af indestående på klientkonto hos TELLUS Advokater ApS
Når vores kunders penge bliver indbetalt til vores kontor, indsættes de på en klientkonto, indtil sagen er så langt fremme, at pengene kan frigives. Vi fører nøje regnskab med, hvilke penge, der tilhører den enkelte. Hvis en kunde har mere end 10.000 kr. stående hos os, skal renterne tilfalde kunden. Hvis vi skal oprette en særskilt konto til kundens penge, opkræver banken et gebyr, som kunden skal betale.
Sådan står det beskrevet i klientkontobestemmelserne for advokater og i vores forretningsbetingelser.
I den nuværende situation, hvor renten for indlånskonti i bankerne er negativ, rammer dette også advokaternes klientkonti. Vi har hidtil kunnet friholde klientkonti, som ikke vedrører erhvervsforhold, for negative renter – men dette er også slut nu.
Vores bank kræver nu en negativ indlånsrente på 0,7 % på alle typer klientkonti. Når vi opbevarer penge for vores kunder, er vi nødt til at lade den negative rente gå videre til kunden. Det betyder, at hvis vi skal have 1.000.000 kr. stående for dig i et år, vil det koste dig 7.000 kr. i negativ rente.
Hvad kan du gøre?
Der er 2 fokuspunkter, du kan sætte ind på:
- Få sagen gjort færdig så hurtigt som muligt. Et langt stykke af vejen er det vores ansvar at få sagen ekspederet så hurtigt som muligt. Men i en del sager spørger vi dig om forskellige oplysninger, som vi skal bruge. Jo hurtigere, du svarer, jo hurtigere kan vi komme videre i sagen.
- Kan du få pengene opbevaret billigere andre steder? Selv om pengene skal være bundet, f.eks. i forbindelse med en handel eller behandlingen af et dødsbo, behøver de ikke nødvendigvis at stå hos os. Hvis du kan få bedre vilkår i en anden bank, kan vi sagtens sørge for, at pengene bliver indbetalt dertil.
Du er altid velkommen til at kontakte os med spørgsmål til din sag, og de penge, vi opbevarer for dig.