Medarbejderbolig – hvilke regler gælder?

ForsidePrivatMedarbejderbolig – hvilke regler gælder?

Ved ansættelsen af en medarbejder, kan du som landmand tilbyde din kommende medarbejder en bolig.

Det kan være i form af:

  • en tjenestebolig,
  • en lejebolig knyttet til ansættelsesforholdet eller
  • en lejebolig på almindelige lejevilkår.

Tjeneste- og lejeboliger, som stilles til rådighed for din medarbejder som led i et ansættelsesforhold, er som udgangspunkt ikke omfattet af lejelovene.

Hvis du lejer en bolig ud på en almindelige lejevilkår, eller hvis du kommer til at benytte de forkerte blanketter, bliver boligen derimod omfattet af lejelovene – og derved de meget restriktive regler.

Uanset hvilken løsning du som landmand og arbejdsgiver vælger, bør aftalen om bolig altid indgås skriftligt, og du skal som arbejdsgiver være særligt opmærksom på en række afledte vilkår – særligt hvis medarbejderen skal fratræde sin stilling, men også rent skattemæssigt.

Det er vigtigt, at der vælges den rigtige løsning, inden der underskrives en aftale.

Er du i tvivl om reglerne, da kontakt os hos TELLUS Advokater.

Medarbejdere

Vi er hele tiden på jagt efter at blive dygtigere, så vi kan rådgive dig bedst muligt. Mød vores stærke team her

Find kontor

Uanset om du bor i Herning, Billund, Esbjerg eller Holstebro, er vi dit lokale advokatkontor

Spørgsmål og svar

Er du i tvivl om et af juraens mange forhold? Klik her, vi kan helt sikkert hjælpe dig godt videre.