Hvis du vælger at købe en vare med fejl, har du accepteret fejlen og kan naturligvis ikke reklamere over samme fejl overfor sælgeren.
Vi ser det ind imellem, når der sælges 2. sorteringsvarer, udstillingsvarer og lignende, at du vil komme ud for, at forhandleren vil tage et forbehold for fejl ved varen. Det kan være en plet på en trøje, en skjorte, der mangler en knap, eller en bil med en ridse i forruden.
Sælgeren kan kun tage forbehold for en fejl, hvis han tydeligt oplyser dig om, hvad der er galt med varen. Det kan fx være en ridse i bilens rude. Du kan så ikke senere klage over ridsen, men du kan klage, hvis der skulle vise sig andre fejl ved bilen.
Det er forhandleren, der skal bevise, at han har oplyst dig om en fejl før købet, og at du har accepteret fejlen.
Indimellem ser man et generelt forbehold, at varen er købt som beset eller uden ansvar for fejl og mangler. Man kunne lige så godt have skrevet, at køber bekræfter at have læst det seneste nummer af ugeavisen, for det har ikke juridisk holdbarhed, når køber er forbruger.