Det sker indimellem, at en vare forsvinder under forsendelsen. Forsvinder varen, før du får den leveret, er det sælgers ansvar.
Sker det efter leveringen, skal sælgeren kun betale, hvis han er skyld i, at varen forsvinder.
Varen er leveret, når du får den udleveret. Skal sælgeren levere varen på din bopæl, er det sælgeren, der har risikoen, hvis varen forsvinder undervejs. Det gælder uanset, om sælgeren selv sørger for transporten, eller han overlader det til en fragtmand eller til postvæsenet. Det gælder også, selvom det er aftalt, at du selv skal betale for at få varen leveret. Risikoen for varen overgår først til dig i det øjeblik, du får varen leveret.
Vælger du selv at få varen bragt hjem af en fragtmand, er det er sag mellem dig og fragtmanden, hvis varen forsvinder undervejs.
Forsvinder varen, før den bliver leveret til dig, skal du ikke betale for den. Det er sælgeren, der har risikoen for varen, indtil du får den leveret.
Hvis sælger ikke fremsender en ny vare, kan du ophæve købet og kræve dine penge tilbage.